دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی شنبلیله

معرفی گیاه دارویی شنبلیله

شنبلیله گیاه دارویی است که با نام علمی Trigonella foenum-graecum شناخته می‌شود. اندازه‌ی گیاه به حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ های سبز رنگی دارد و گل‌های سفید رنگ آن دارای غلافی است که تخم‌های کوچک و قهوه‌ای گیاه در آن قرار دارند.

این گیاه قدیمی خاورمیانه است و به صورت گسترده در شبه‌قاره هند کاشت می‌شود. برخی معتقدند که مصریان باستان نخستین انسان‌هایی بوده‌اند که مزایای این گیاه را کشف کرده‌اند.

در بسیاری از مقبره‌ها و آرامگاه‌های فراعنه‌ی مصر می‌توان ردپایی از این گیاه پیدا کرد. هرچند این گیاه در اکثر نقاط دنیا کشت می‌شود،‌ اما خاستگاه اصلی آن هند است. البته در طب سنتی چین نیز از شنبلیله برای درمان ناراحتی های پوستی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود.

گیاه شنبلیله

در سال‌های اخیر تبدیل به یک ادویه‌ی خانگی نیز شده است که کمتر کسی از اثرات فوق‌العاده‌ی آن آگاه است. هرچند امروزه ممکن است در ساخت برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون و شامپو نیز استفاده بشود. از پودر این گیاه و تخم آن در غذاهای هندی و کشورهای آسیایی به عنوان طعم‌دهنده‌ای فوق‌العاده استفاده می‌شود.

یاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و … به وفور یافت می‌شود. همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می‌آید

با خواص شنبلیله چقدر اشنایی دارید؟ در طی هزاران سال، از شنبلیله به عنوان یک داروی جایگزین در بسیاری از دردها و بیماری‌ها استفاده شده است.

امروزه بیشتر به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأثیر فوق‌العاده‌ی شنبلیله را میتوانید در درمان دیابت ، کنترل قند خون و قوی شدن شیر در مادران شیرده و بسیاری از بیماری‌های دیگر نادیده گرفت.

در این مقاله هرچه را که در مورد خواصش و نیز مقدار مصرف، کاربردها و عوارض جانبی احتمالی آن باید بدانید برای شما توضیح خواهیم داد

گیاه شنبلیله

خواص گیاه دارویی شنبلیله

درمان قلب
درمان سرفه های مزمن و گلودرد
ضد سرطان است
درمان تب و برونشیت
کم کردن قند خون
بهبود یبوست، بیماری های التهابی روده را درمان میکند
تسکین دردهای عضلانی و بیماری‌های التهاب مفصلی
بهبود سردردهای میگرنی
استفاده از پودر تخم شنبلیله یکی از بهترین راههای درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه، اگزما، جوش، سوختگی و پرپشت شدن موها است.
این گیاه به عنوان یک بهبود گیاهی برای بهبود اسم یک طب سنتی است
دانه های شنبلیله، خواص مشابه هورمون جنسی استروژن دارند و به همین دلیل به افزایش میل جنسی و زیاد شدن گرگرفتگی ها و نوسانات خلقی ناشی از یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی کمک می کنند.

به مادران شیردهی که می خواهند شیری بیشتری داشته باشند، توصیه می شود که روزی سه مرتبه و حداقل ۵۰۰ میلی گرم تخم شنبلیله مصرف کنند.تخم شنبلیله، نوعی آنتی اکسیدان است نه تنها سموم بدن را از بین می برد بلکه از عفونت هایی که منجر به بوی بد می شود نیز جلوگیری میکند.
خوردن خود شنبلیله، و دانه آن برای بادی که در شکم در گرفته و نیز برای گوشت آوردن و چیزهای سردی که در بندها است مقوی میباشد.
هنگامی که افراد به تسکین سوزش معده فکر می کنند، معمولا درمان های بسیار زیادی که به ذهنشان می رسد. اما تخم شنبلیله یکی از بهترین درمان ها است که باعث افزایش رفلکس اسید معده نیز نمی شود.

شنبلیله

شیوه استفاده گیاه دارویی شنبلیله

۱-۲ قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را ۳ مرتبه در روز به دنبال چای سبز دم کنید و بعد از آن به دنبال ۱ قاشق چای‌خوری عسل و کمی آب لیموترش تازه میل نمایید تا تب تان کاهش یابد.
یک قاشق چای خوری تخمه شنبلیله را دم کنید و بعد از ۶ یا ۸ ساعت نوشجان کنید. تخمه شنبلیله را در چای هم میتوانید اضافه کنید.
ابتدا یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله را در آب بخیسانید. بعد بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را از آب بیرون بیاورید و نهایتا تخم این گیاه را درست بجوید.

عوارض گیاه دارویی شنبلیله

حالت تهوع یکیاز عوارض گیاه شنبلیله است، شنبلیله ممکن است باعث شود که به دستگاه گوارشی بدن اسیب بزند (اسهال و گاز روده ای) شود.
در موره بارداری توصیه نمیشود که این گیاه را استفاده کرد زیرا ممکن است باعث از بین رفتن جنین شود. اگر باردارین و مایل به مصرف آن هستین، باید با مشاوره پزشک خود مصرف کنین.

اگر در حال حاضر هر داروی خوراکی مصرف میکنین، باید حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد از این دارو‌ها از این گیاه استفاده کنید. چون فیبر موجود در در جذب بسیاری از دارو‌ها تداخل ایجاد میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *