دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی علف چای

معرفی گیاه دارویی علف چای

علف چای گیاهی علفی و دائمی است که ارتفاع آن تا یک متر می رسد.دارای بوی بسیار خوش بو و در زمان گلدهی خیلی زیبا هستند.

ساقه‌های این گیاه دارویی به تعداد بی نهایت و منشعب و برگ‌ها متقابل، بیضوی و دراز هستند. همچنین روی ساقه دو خط نسبتاً برجسته میباشد.

گل‌ها به‌صورت گل‌ آذین دیهیم، به رنگ زرد زیبا و به تعداد زیادند که به گیاه زیبایی خاصی دارد..

در کناره‌های گلبرگ زرد رنگ نقاط تیره به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای روشن دیده می‌شود که از خصوصیات بارز این گیاه است.

این نقاط فضاهایی هستند که حاوی مواد مؤثر گیاه (هیپریسین و ترکیبات وابسته) است.

علف چای

خواص گیاه دارویی علف چای

خواص علف چای در استفاده‌های کلینیکی به‌عنوان ضد افسردگی، ضد اضطراب، بی‌خوابی، بدخوابی، احساس بی‌ارزشی، بی‌اشتهایی،

خونسردی و بی‌احساسی، افسردگی‌های فصلی (مانند پاییز، زمستان و یا سستی در بهار و تابستان) استفاده کرد.

می توان از خواص علف چای به ضد ویروس آنفولانزا تیپ‌های A و B، ویروس تبخال نوع ۱ و ۲، ویروس وزی‌کولیا استوماتیتیس و ویروس ایدز (HIV) اشاره کرد.

به عنوان ضدالتهاب و ورم برونش ها و دستگاه تناسلی ادراری بوده و در درمان آسیب مجاری صفرا، التهاب مثانه، سرماخوردگی معمولی، ترش کردن، خونریزی، میگرن، سردرد، سیاتیک و زخم معده استفاده می شود.

روغن این گیاه جهت خوب شدن زخم، سوختگی،آفتاب سوختگی، زونا، درد و آسیب عصبی. همچنین در نورالژی، هموروئید، آسیب های ناشی از ضربه های بد، بیماری لثه، درد پس از کشیدن دندان مقوی است

علف چای

عوارض گیاه دارویی علف چایی

درحدی ک میتوانید معادل(7/2 میلی گرم هیپریسین به طور روزانه که مساوی 9 میلی لیتر قطره استاندارد می باشد) دارای هیچگونه عارضه جانبی نمی باشد.

با مقادیر مصرف زیاد امکان دارد باعث حساسیت به نور شود، البته این موضوع فقط در حیوانات مانند گوسفند گزارش شده و در انسان مشاهده نشده است.

احتمال داده می شود که با 30 تا 50 برابر مقدار استفاده  دارویی می تواند حساسیت به نور(فتوتوکسیسیته) تشکیل شود.

عوارض مطالعه شده برحسب آمار این گیاه و فرآورده های مربوط بسیار محدود می باشد به طوری که کلیه عوارض خفیف و موقتی آن به 5/2 درصد موارد مصرف کننده می رسد،

که شامل التهاب روده و معده به میزان 55/0 درصد، آلرژی به گیاه به میزان 5/0 درصد، ایجاد بی حسی به میزان 4/0 درصد و بیخوابی به میزان 26/0 درصد می باشد.

توجه داشته باشید که گل راعی نمی‌تواند درمانی برای تمام مشکلات روحی و روانی مفید باشد. این گیاه فقط برای درمان افسردگی‌های خفیف و گذرا مفید است.

علف چای برای همه ما اتفاق می‌افتد که برای مدتی بی‌حوصله و افسرده می‌شویم.

متخصصان برای این گونه افسردگی‌ها معمولاً 9 علامت تعریف کرده‌اند که اگر حداقل 5 مورد آن‌را به مدت دو هفته در خودتان مشاهده کردید باید بدانید که دچار افسردگی خفیف شده‌اید:

احساس بی‌حوصلگی مداوم دارید.

بی دل و دماغی، از دست دادن انگیزه یا لذت انجام هر گونه فعالیتی کنمیتوانید انجام دهید

بی اشتهایی یا کم یا زیاد کردن وزن

ممکن است بیخواب شوید یا خواب زیاد

نشان دادن رفتار تهاجمی یا خونسردی و سستی

خستگی خیلی زیاد

احساس گناه کردن

از دست دادن تمرکز

منفی بافی و داشتن افکار سیاه مثل فکر کردن به مرگ یا خودکشی

موارد اشاره شده و تأثیر آن در زندگی خانوادگی خود، اجتماعی و حرفه‌ای میزان افسردگی (خفیف، معتدل یا شدید) افراد را مشخص می‌کند.

محققان میدانند که در دنیای امروز کم نیست تعداد افرادی که دچار افسردگی خفیف می‌شوند و متأسفانه زنان بیشتر از به این گونه افسردگی دچار میشوند.

علف چای در این مواقع است که گل راعی می‌تواند شما را از این بی دل و دماغی نجات دهد.

علف چای

روش مصرف گیاه دارویی علف چای

شما میتوانید گل خشک این علف چای گیاه را به صورت دم کرده نوش جان کنید.برای این کار دو تا چهار گرم از گل خشک این گیاه را دم میکنید و روزانه سه بار میل کنید.

می‌توانید از تی‌بگ‌های تهیه شده از این گیاه مصرف کنید. علف چای هر تی‌بگ را در یک لیوان آب انداخته و میل کنید. روزانه سه بار می‌توانید از این تی‌بگ‌ها استفاده کنید.

این گیاه به صورت قرص یا کپسول نیز به فروش می‌رسند اما توصیه می‌کنیم که  قبل از استفاده آن به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه‌ی هرگونه‌ی دارو خودداری کنید.

البته قطره و تنتور این گیاه نیز وجود دارد که شما میتوانید با توجه به علائم افسردگی‌تان و البته با نظر متخصص به میزان لازم استفاده کنید.

توجه داشته باشید اگر چه گل راعی درمان مناسبی برای افسردگی‌های خفیف محسوب می‌شود استفاده‌ی پیش از حد طولانی  از آن می‌تواند باعث بازگشت به حالت اولیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *