دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی جینسینگ

معرفی گیاه دارویی جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی مشهور در و نیروزا در جهان ، جنسینگ نام دارد که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است. “جنسه ” و ” جنسا ” دو کلمه ای است که در کتاب های قدیمی و عربی به ریشه این گیاه نامیده می شود.

در فرانسه و انگلیس Ginseng و Asiatic ginseng و chinese ginseng نامیده می شود. جنسینگ گیاهی دارویی  است از خانواده عَشقه Araliaceae و نام علمی آن Panax ginsengنام دارد.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ با ریشه های کلفت خود از گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا محسوب می شود و بیش از هزاران سال است که ریشه یه آن به عنوان دارویی اساطیری، در میان مردم کشورهای چین، تایلندد، منچوری ، ویتنام ، کره و در بین سرخپوستان آمریکایی مورد استفاده قرار میگیرد.

جینسینگ گیاهی مفید و انژی زا است که در حفظ سلامتی و هماهنگی فعالیت های اساسی و حیاتی بدن نقش مفیدی دارد.

جنسینگ سال های طولانی است به منظور درمان عملکرد حافظه، کاهش استرس ، درمان ناتوانی، افزایش طول عمر ،سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن افراد دارد.

جنسینگ در سالهای دور و در زمان امپراطوری ، چنان ارزش بالایی داشته است که تنها امتیاز جمع آوری و نگهداری آن بر عهده امپراطوران بوده است و در ادوار بعد نیز جزء لاینفک وعده های غذایی پادشاهان و امپراطوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به منظور اکسیر جوانی و شادابی بوده است.

جینسینگ

نهوه استفاده از جینسینگ

همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم ریشه خشک شده جینسینگ سال های خیلی دور است که مصرف خوراکی دارد. ریشه خشک شده این گیاه دارویی به تنهایی به صورت دمنوش و چای یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص استفاده می شود.

اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی،برای رفع گرسنگی ، ریشه های جینسینگ را می جوند و به این ترتیب از خواص آن بهره می برند.

جینسینگ

تهیه چای جینسینگ

کمی از آب را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس آن هارا بجوشانید. 1 تا 3 گرم ریشه خشک شده ی جینسینگ را به آب در حال جوش اضافه فرماید . سپس با کم کردن شعله اجازه دهید تا 20 یا 30 دقیقه ، چای دم بکشد. برای برای غلیظ کردن می توانید بیشتر از این زمان برای دم کشیدن چای ، استفاده کنید.

در طب سنتی همیشه پیشنهاد می شود که چای گیاهیی را حتما کمی سرد و ولرم بنوشید. می توانید روزانه 1 یا 2 فنجان از این چای نوشجان کنید. برای تهیه چای شما می توانید ریشه های جینسینگ را قطعه قطعه کنید. البته باید دقت داشته باشیم که این ریشه ها باید تا پایان مرحله خنک شدن چای ، درون وریق باقی بماند.

خاصیت گیاه دارویی جینسینگ چیست؟

برای درمان حافظه
باز کردن ذهن افراد
قوی کردن نیروی جسمانی
تقویت کردن بدن در برابر بیماری ها
درمان استرس ها
درمان خستگی، ضعف و بی حالی
قوی کردن قدرت و توان سیستم قلبی و عروقی افراد
قوی کردن توان تحمل و پایداری در افراد
جلوگیری از سردرد افراد
تنظیم شدن مشکلات خواب
مقابله با علایم پیری و افرسردگی
قوی شدن شادابی و نشاط
تنظیم فشار خون در افراد
تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن در افراد
تنظیم سطح قند خون بدن
جلوگیری اثرات منفی ناشی از یائسگی و افزایش میل جنسی در این دوران در افراد  بهبود مشکلات جنسی هم در خانمها و هم در آقایان
مفید برای بهبود پوست زنان، متعادل ساختن چربی پوست
تنظیم هورمون ها برای تحریک میل جنسی در خانمها
تنظیم تولید استروژن در تخمدان خانم ها
تنظیم قاعدگی در زنان
قوی شدن ایمنی بدن زنان ، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت در زنان

روش استفاده از جینسینگ

به شامپوی که استفاده میکنیند، یک قطره از عصاره ی روغنی جینسینگ، 1 قطره از عصاره ی روغنی گیاه رازک، 1 قطره روغن سویا و 1 قطره روغن ذرت را به آن ها اضافه کرده و موهای خود را با آن شستشو و ماساژ دهید.

پس از گذشت 15 دقیقه ، موهای خود را با آب بشوئید. مصرف 3 ماه با این شامپو در رشد، تقویت مو در باعث میشود که مو خوره از بین برود.

جینسینگ

مضرات گیاه دارویی جینسینگ

با اینکه دارو های گیاهی بی خطر هستند،  اما در صورت عمل نادرست و بیش از اندازه ، موجب خطر هاو اسیب هایی میشود که،زنان باردار و شیرده بهتراست ازین گیاه استفاده نکنند و یا از دکتر پرسوجو کنند.

همچنین افرادی که دچار چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بیخوابی، فشار خون بالا و یا سرطان نباید از این گیاه مصرف کنند.

این گیاه جینسینگ عوارضی مانند :سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی ، عصبانیت و در موارد شدید تر حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها می شود.

توصیه میشود افرتدی که مبتلا به دیابت یا بیماری های روحی و روانی دارند نباید جنسینگ را مصرف کنند ، زیرا جنسینگ باعث افزایش سطح قند خون افراد می شود و با دارو های افسردگی تداخل دارد.

مصرف جنسینگ همراه با کافئین تداخل ایجاد می کند که برای سلامت و ایمنی فرد خطرساز است.

کودکان و نوجوانان هم نباید از جینسینگ استفاده فرمایند زیرا برایشان خطر دارد.

جینسینگ

مشکلات سردرد
مشکلات گوارشی
تغییرات در فشار خون و قند خون
تحریک پذیری
برافروختگی
تاری دید
واکنش شدید پوست
ورم
اسهال
خونریزی
سرگیجه
خشکی دهان
کاهش ضربان قلب
تشنج
گلو درد

یکی از خطرات مصرف بیش از اندازه جنسینگ در بارداری افراد میتواند، افزایش خطر خونریزی در حین بارداری داشته باشد . این مشکل می تواند حین زایمان و یا پس از آن نیز به وجود آید. خونریزی علاوه بر زندگی کودک ،سلامت جان مادر را به خطر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *