دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی کیالک

گیاه دارویی کیالک

معرفی گیاه دارویی کیالک

کیالک چیست؟

کیالک یک گیاه دارویی تیغ دار با طول پنج پا می رسد و در دامنه‌ی کوهها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان رشد می کند.

در ایران در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهکیلویه و بویراحمد، استان فارس استان و اصفهان بویژه شهرستان نجف آباد و سپس در استان آذربایجان شرقی و استان کردستان و شمال استان آذربایجان غربی سبز میشود

گیاهی است از خانواده رز یا گل سرخیان بوته ای یا درختی، به ارتفاع ۵ متر، دارای خارهایی به طول ١ تا ٢ سانتیمتر است.


این گیاه داروی شبیه برگ هایی لوزی تا تخم مرغی کشیده به طول ٢٠ تا ۴٠ (بندرت ١٠) میلی متر نیز است طول و عرض برگ ها برابر و قاعده آن گوه ای است. پشت و رو همرنگ و بدون کرک است. برگ های پایین شاخه کوتاه تر و بریدگی برگ ها، بزرگ و کوچک و نسبت به یکدیگر متفاوت است.

میوه زالزلک گوشتی و دارای هسته‌های زردرنگ فراوان است که اگر با احتیاط مصرف نشود هسته‌های آن می‌تواند دندان هایتان را نابود کند

خواص گیاه دارویی کیالک

مقوی در درمان اگزما و خارش بدن
باعث میشود ادرار بیاید
باعث میشود قند خون تنظیم شود
باعث میشود فشار خون تنظیم شود
کاهش غلظت خون
تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از سخت شدن رگ ها و تصلب شرایین
مفید در کاهش التهاب
موثر در درمان صدای گوش
قابض مفید در درمان اسهال خونی
موثر در تقویت قلب و معده.
مفید برای افراد مبتلا به روماتیسم و مبتلایان به ورم روده
بهبود قطره قطره آمدن اردار
خواص میوه ی کیالک را درمان کمبود ویتامین ث، ملین، مقوی معده، مفتح و باز کننده گرفتگی ها و محرک می

 

این گیاه دارویی کیالک یا همان میوه سرشار از ویتامین‌های گروه A و B و C می‌باشد و یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی است که گل، برگ و میوه آن همگی مصارف بهبودی دارند.

کیالک

دانند.
کیالک را با خواص مقوی جهت بیماری های قلبی، باز کننده انسداد عروق، صفرابر، تنظیم تپش قلب و ضربان آن، جلوگیری از سخت شدن رگ ها می شناسند.

کیالک برای برطرف کردن مشکلات قلبی خفیف مناسب است. عصاره برگ‌ها، گل و میوه این گیاه باعث افزایش انقباض ماهیچه‌های قلبی و ضربان قلب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف زالزالک باعث افزایش جریان خون و بهبود دردهای آنژینی (درد در ناحیه قفسه سینه) می‌گردد.

کیالک باعث کم شدن فشارخون در افراد می‌شود. همچنین از افت فشار نیز جلوگیری می‌کند. در حقیقت فشارخون را تعدیل می‌کند. سپس باعث کاهش فشارخون در بیماران دیابتی نیز میباشد.

کیالک در فرایند باعث میشود چربی ها کم کند. و کالری اضافی تحمیل‌شده بر بدن را از بین می‌برد. در نتیجه برای اهدافکاهش وزن و لاغری مناسب می‌باشد.

کیالک

عوارض گیاه دارویی کیالک

زالزالک اثرات درمانی دیژیتالیس دیگوکسین را تشدید کره و به همین سبب در صورت مصرف دیژیتالیس از مصرف توأم زالزالک دوری کنید. نامید میشود که  دانه های این گیاه سمی بوده و خوردن آن نامناسب است.

نحوه استفاده گیاه دارویی کیالک

برای درست کردن دمنوش می توانید گل ، برگ و یا میوه خشک این گیاه را ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب جوش دم کرده و نوش جان کنید.
همچنین برای تاثیر بیشتر می توانید عرق این گیاه را با عرق شاه تره مخلوط کنید ونوش جان کنید. توجه داشته باشید که خواص و مضرات شاه تره را نیز مطالعه کنید تا مبادا مشکلی نداشته باشید .
میوه این گیاه نیز مفید بوده و می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *