دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی کاکوتی

کاکوتی

معرفی گیاه دارویی کاکوتی

گیاه کاکوتی چند ساله است و ساقه های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر هستند.

یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است، عطر آن مانند آویشن و پونه بوده، مزه تندی و تیزی دارد و گل های آن به رنگ بنفش هستند.

گل ها و برگ های کاکوتی خشک شده و تازه را به عنوان ادویه و طعم دهنده برای تهیه دوغ و همچنین برای درست کردن شربت کاکوتی و دمنوش کاکوتی مصرف می کنند.

خواص گیاه دارویی کاکوتی

آنتی بیوتیک قوی
ضد شب ادراری است
مفید برای معده
قلب ودستگاه گوارش را بهبود میبخشد
رقیق کنندۀ خون
بادشکن وضدنفخ
رفع حساسیت و سرفه
خلط آور و صفرابر
گیاه کاکوتی مفید برای درد سینه و آزاد کردن اخلاط
ضد نقرس

کاکوتی
دارای خواص ضد عفونی کننده عالی است باعث میشود رئده را پاک سازی کند و اسهال را درمان می کند.
گیاه کاکوتی یک بادشکن طبیعی است و به دلیل خواص ضد درد که دارد برای درمان کمر درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی زنان مصرف می شود.

گیاه کاکوتی برای جلوگیری از خونریزی بینی از دم کرده این گیاه، می‌توان استفاده کرد. برای این منظور، پنبه‎ای را آغشته به کاکوتی کرده و آن را در بینی قرار دهید.

برای این‌که بتوانید توان جسمی بدن خود را بالا ببرید و توان بیشتری داشته باشید مقداری از کاکوتی را با آب جوش مخلوط‌کنید و بدنتان را در آن قرار دهید تا از خواص تقویت‌کننده کاکوتی بهره‌مند شوید.

گیاه کاکوتی در دسته بندی گیاهانی قرار دارد که دارای طبع گرم و خشک هستند

به همین خاطر مناسب برای استفاده از افرادی که سرد مزاج هستند مناسب است برای این‌که میزان ترشح صفرا را کاهش دهید و از این عامل بیماری‌زای بدن خود در امان بمانید می‌توانید از گیاه کاکوتی به‌عنوان داروی گیاهی درمانی جهت کاهش صفرا استفاده کنید.

کاکوتی
دارای خواص ضدالتهابی و آرام بخش طبیعی است که باعث میشود درد معده دردنفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

دم کردن گیاه کاکوتی، در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مقوی است و غرغره جوشانده آن ورم لوزتین را برطرف می‌کند.

برای سیاه سرفه ۵ گرم کاکوتی را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده و دم کرده روزی ۳ فنجان نوش جان کنید.
یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت نیازه جنسی در مردان بوده و به درمان ناتوانی جنسی و ناباروری مردان کمک می کند.

گیاه کاکوتی باعث خلط میشود سم زدایی و پاک سازی دستگاه تنفسی شده و به درمان سرفه و برونشیت کمک می کند.توصیه می شود که برای درمان هضم غذا و درمان معده درد، یک فنجان دمنوش کاکوتی را بعد از غذانوش جان  تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

کاکوتی

عوارض گیاه دارویی کاکوتی

استفاده کاکوتی در دوران حاملگی بر جذب آهن بدن تاثیر دارد. به دلیل اینکه کاکوتی یک گیاه قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در دوران حاملگی را افزایش دهد، توصیه می شود که زنان حامله بهتر است از زیاده روی در استفاده آن دوری کنند.

به طور کلی استفاده این گیاه نباید به صورت مداوم و زیاد باشد و بهتر است پس از هر 6 روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر 3 هفته استفاده، یک هفته از مصرف آن خودداری کنید.

نحوه استفاده

به صورت جوشانده ۲ گرم در ۱۵۰ سی‎سی آب جوش آورده ۲۰ دقیقه دم کرده بعد غذا نوش جان شود.1گرم کاکوتی خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و صبر کنید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.دمنوش کاکوتی آماده میل کردن است، می توانید با یک قاشق چای خوری عسل طبیعی میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *