دسته‌بندی نشده

گیاه دارویی میخک

گیاه دارویی میخک

معرفی گیاه دارویی میخک

میخک صدپر نوعی از گیاهان دارویی است، درخت این گیاه در تمام فصل ها سبز است. گلهای این گیاه دارای بوی خوب قوی می‌باشد و ارتفاع درخت ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی تا ۲۰ متر هم رشد می‌کند و دارایبرگ های بزرگ و با گل های زیبای سز میباشد.

جوانه های گل میخگ ابتدا کم رنگ هستتند. و به مرور زمان تبدیل به سبز و بعد از آن به رنگ قرمز تبدیل می‌شود، در این هنگام میوه‌های درخت اماده برداشت هستند و به عنوان ادویه مصرف می‌شود و از دانه‌های به عنوان داروهای پزشکی نیز استفاده می‌شود

این گیاه بیشتر به عنوان یک ادویه شیرین و خوشمزه شناخته می شود ، اما در طب سنتی نیز از آن استفاده می شده است.

ترکیبات موجود در میخک ممکن است چندین فواید سلامتی ، از جمله حمایت از سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون داشته باشد.

گیاه دارویی میخک

خواص گیاه دارویی میخک

میخک دارای فیبر، ویتامین و مواد معدنی است ، پس استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذای شما می تواند برخی از مواد مغذی مهم را تأمین کند.

یک قاشق چای خوری (2 گرم) میخک آسیاب شده دارای :

کالری: 6

کربوهیدرات ها: 1 گرم

فیبر: 1 گرم

منگنز: 55٪ DV

ویتامین کا: 2٪ DV

منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و داشتن استخوان های محکم است.

میخک سرشار از آنتی اکسیدان است

میخک به محافظت در برابر سرطان کمک کند

می تواند باکتری ها را از بین ببرد5.

میخک سلامت کبد را بهبود می بخشد

ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند

ممکن است باعث سلامت استخوان شود

ممکن است زخم معده را کاهش دهد

گیاه دارویی میخک

میخک دارای بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی، از جمله تنظیم قند خون و جلوگیری از رشد باکتری ها است.

مثل بسیاری از غذاهای سالم ، هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته می شود ، بسیار موثر هستند. سعی کنید چند وعده این گیاه در هفته را در وعده های غذایی خود ادغام کنید.

می توانید این گیاه های آسیاب شده را به راحتی به بسیاری از غذاها اضافه کنید. آنها عطر و طعم گرم و متمایزی را برای دسرها ، ادویه ها یا ترشیها به ارمغان می آورند.

همچنین می توانید گل میخک کامل را به مدت 5-10 دقیقه در آب جوش بجوشانید تا یک فنجان چای میخک درست کنید.

این گیاه طعم خوبی دارد و ممکن است بسیاری از مزاهای سلامتی افراد را فراهم کند

میخك بسیار گرم است، پس برای کسانی که تب گرم دارنند مناسب نمیباشد و امکان دارد باعث ناراحتی كلیه و روده ها شود. این گونه افراد باید میخك را با صمغ عربی مخلوط كرده و نوشجان کنند.

گیاه دارویی میخک

عوارض گیاه دارویی میخک

گذاشتن این گیاه بر روی دندان علمی نمیباشد و حتی گذاشتن میخک به مدت چند روز یا چند ساعت در سطح دندان به دلیل داشتن خواص اسیدی، ممکن است لثه فرد به مرور زمان زخم شود، تنها با به‌کار بردن داروی «اوژنول» که استخراج شده از میخک است، در پانسمان‌های موقت دندان توسط دندان‌ پزشک و در صورتی که سر عصب باز باشد، بی‌حسی موضعی ایجاد میگردد.

گل میخک برای استفاده ایمن است، اما استفاده پیش از حد گل این گیاه یا روغن آن منجر به برخی عوارض مانند افزایش خونریزی، کاهش سطح قند خون، آلرژی، مشکلات تنفسی، تشنج و حساسیت پوستی ایجاد شود.

در حالی که روغن گل میخک به رفع زخم‌های لب کمک می‌کند، موجب سوزش، خشکی لب و حتی آسیب بافتی نیز می‌شود و ممکن است به دندان ها اسیب برساند و باعث ایجاد حفره در آن‌ها ایجاد شود.

روغن این گیاه ممکن است در صورت تماس با چشم باعث نابینایی چشم شود و ممکن است که باعث افزایش خونریزی شود، این به دلیل اثر نازک شدن رگ‌های خونی است، بنابراین بهتر است چند روز قبل و بعد از جراحی کاملاً از روغن گل میخک دوری شود.

به هیچ عنوان از روغن این گیاه در فرم جامد و بسیار غلیظ استفاده نکنید، حتماً قبل از استفاده از روغن برای جلوگیری از واکنش‌ها، آن را رقیق کنید به مخصوصن رئغن گله میخک نباید برای کودکان زیر دوسال استفاده شود، زیرا ممکن است منجر به نارسایی اندامی کودک شود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *